Литература

История души

Compressed file

Известный русский философ Даниил Андреев в своем трактате «Роза мира» писал: «Миссия Лермонтова – одно из глубочайших загадок нашей культуры». Все, кто бы ни писал о Михаиле Лермонтове, не могут не задаться вопросом: как мог художник, проживший неполных 28 лет, составить целую эпоху в литературе XIX века, стать у истоков традиции, ставшей характерной чертой именно русской литературы, - предъявлять искусству высочайшие требования, в том числе и такие, которые средствами искусства в принципе удовлетворены быть не могут, - требования непосредственного преобразования жизни. Вспомним имена Гоголя, Толстого, Достоевского, чтобы понять, как определило творчество Лермонтова будущее русской литературы. Лев Толстой, уже будучи на вершине славы, записал в своем дневнике: «Если бы этот мальчик прожил на 10 лет дольше, не был бы нужен ни я, ни Достоевский».

Удивительно многогранно творчество Лермонтова, в его произведениях можно найти и настроения усталости от борьбы, и холодные размышления, и горестное, выстраданное проклятие, брошенное враждебному миру, и стремление к идеальному, пусть даже иллюзорному счастью. Творчество М.Ю. Лермонтова вобрало в себя дух эпохи, гениальному поэту удалось тонко чувствовать настроения времени. Один из главных героев русского психологического романа «Герой нашего времени» - время. Но если бы только этим исчерпывалось значение творчества поэта, то сегодня его произведения воспринимались бы только как документ эпохи, представляющий интерес только для литературоведов и историков. Сколько некогда блестящих имен тогдашних «властителей душ», сколько произведений, имевших огромный общественный резонанс, осталось на страницах учебников как бесценный раритет ушедшей эпохи. Не так с Лермонтовым! Его стихи и проза и сейчас находят горячий отклик у читателей. Девочки-подростки от души жалеют бедную обманутую княжну Мери и ненавидят Печорина как бессердечного губителя девичьих сердец. Повзрослев, они поймут эту ситуацию иначе, - и в этом сила классики – все гениальные произведения имеют несколько уровней понимания, поэтому их можно перечитывать бесконечно.

И, конечно же, роман «Герой нашего времени». Автора не слишком занимают внешние реалии жизни героев романа – жизнь общества 30-х годов XIX в., так же, как и история жизни героя. Ему интересна и важна история души. А душа, как известно, бессмертна. Поэтому она вне времени, иначе говоря, в каждом времени. А значит, и в нашем.

Как художник Лермонтов принадлежит к тем, кого принято называть «вечными спутниками». Однажды войдя в наше сознание в детстве или в юности, затронув нашу душу, они остаются с нами на всю жизнь.

__________________________

Қалб тарихи

Машҳур рус файласуфи Даниил Андреев ўзининг “Дунёнинг атиргули”  рисоласида шундай ёзган:  “Лермонтовнинг вазифаси - маданиятимизнинг энг чуқур сирларидан  биридир”.  Михаил Лермонтов  ҳақида ёзган ҳар бир кишида савол туғилади: тўлиқ бўлмаган 28 йил яшаган рассом  19- аср адабиётида  бутун бир даврни ташкил этган бўлса, қандай қилиб рус адабиётининг ўзига хос  хусусияти бўлиб келган анъананинг бошида пайдо бўлиши мумкин- санъатга энг юқори талабларни қўйиш мумкин, асосан санъат воситасида қондириб бўлмайдиган ҳолатлар,  шу жумладан ҳаётни тўғридан тўғри ўзгартириш учун талаблар қўяолган.

Лермонтов асарининг рус  адабиёти келажагини қандай белгилашини тушуниш  учун Гоголь, Толстой, Достоевский исмларини эслайлик. Лев Толстой шон шуҳрат чўққисига  чиққан пайитларда, ўз кундалигига шундай ёзган эди: “Агар бу бола 10 йил кўпроқ яшаса на мен на Достоевский керак бўлмас эдик”.

Лермонтовнинг ижоди ҳайратланарли даражада кўп қиралли эдики, унинг асарларида курашдан чарчоқ кайфияти ва  совуқ акслар,  душман дунёга ташланган қайғули,  узоқ сабрли лаънатлар ва хаёлий  бахтли бўлишга  ҳам идеалга интилишни  акс  этган сатрларни  кўриш мумкин.  Ижодкорлик М.Ю. Лермонтов ижодлари   давр руҳини  ўзига  сингдирди, даҳо шоир замоннинг кайфиятини сезди.

“Бизнинг замонамиз қаҳрамони” рус психологик романинг бош қаҳрамонлардан бири бу - вақт. Аммо бу шоир асарининг аҳамиятини йўққа чиқарган  бўлса, бугунги унинг асарлари фақат ҳужжат сифатида қабул қилинади, фақат адабиётшунослар ва тарихчиларни қизиқтирган бўлар эди. Ўша пайтдаги “Руҳлар ҳукумдори”  нинг қанча ёрқин номлари,  улкан жамоатчилик эътиборига сазовор бўлган қанча асар дарсликлар саҳифаларида ўтган даврнинг бебаҳо ноёб  асари сифатида   сақланиб қолинди. Лермонтов билан бундай эмас! Унинг шеърлари ва насрий асарлари ҳали  ҳам  ўқувчилар томонидан илиқ кутиб олинмоқда. Ўсмир қизлар ҳали ҳам  бечора  малика Марямга чин дилдан ачинишади, ва қизларнинг қалбларини вайрон қилувчи Печорани  вайронагарчиликларидан  нафратланишади.

Ўсиб улғайнганларида, улар бу вазиятни бошқача тушунишади ва бу каби классикларнинг кучи  барча даҳоларнинг асарлари бир неча даражадаги  тушунчаларга эга, шунинг учун уларни чексиз равишда қайта ўқиш мумкин. Ва албатта “Бизнинг давр қаҳрамони” романи. Муаллиф  роман қаҳрамонлари ҳаётининг ташқи воқеликлари-30 йиллардаги жамият ҳаёти, шунингдек қаҳрамон ҳаёти билан унчалик қизиқмайди. Қалб тарихи  у учун қизиқарли ва муҳимдир. Ва биласизки қалб ўлмасдир.  Шунинг  учун қалб  вақт ичида  эмас, бошқача айтганда  ҳар вақтда,  демак бизнинг  давримизда ҳам.

Шундай қилиб,  бизда  Рассом сифатида Лермонтов одатда “абадий шериклар” деб номланганларга  тегишли.  Болалик ёки ўсмирлик даврида бизнинг онгимизга кириб, руҳимизга сингиб ва  улар ҳаёт давомида биз билан қолади.